Bericht vanuit groep 4

Groep 4 op bezoek bij het Sinterklaashuis in Heemskerk

Gisteren heeft groep 4 een gezellige en magische dag gehad in het Sinterklaashuis in Heemskerk, gelegen in het prachtige Kasteel Assumburg. De kinderen hebben Sinterklaas ontmoet en hebben met zijn vrolijke Pieten door het huis gelopen. Er was zoveel te doen! De kinderen hebben heerlijk meegedaan aan allerlei activiteiten, zoals pepernoten bakken, schoencadeautjes inpakken en zelfs in een groot bad vol pepernoten zitten! đŸ€­

Het was een dag vol plezier, creativiteit en Sinterklaassfeer. De kinderen hebben niet alleen geleerd hoe de Pieten werken, maar ook genoten van de gezelligheid en het feestelijke gevoel dat het Sinterklaashuis met zich meebracht. Het was een ervaring om niet snel te vergeten!

Sinterklaas

Wat een gezellige tijd is dit altijd weer op school! De Sinterklaasstemming zit er alweer goed in in alle klassen.

In de bovenbouw zijn de kinderen al druk bezig met hun surprises. In de onderbouw zijn de groepen 1 tot en met 4 op excursie geweest naar het Sinterklaashuis in Heemskerk. Wat was dat leuk!

Ook de school is weer omgetoverd en versierd door de OR. Het ziet er weer super gezellig uit! Bedankt OR!

Bericht vanuit groep 7B

Op 14 november heeft groep 7B alweer het tweede thema van taal afgesloten. De kinderen zijn in dit thema bezig geweest met het onderzoek doen naar de werking van het brein. Zij hebben het thema afgesloten met het spelen van het hersenspel in verschillende groepjes.

Voor dit hersenspel hebben de kinderen zelf de opdrachtenkaartjes moeten ontwerpen met behulp van de theorie die zij in de verschillende taallessen hebben geleerd. De opdrachtenkaartjes die zij hebben gemaakt waren verdeeld over vijf verschillende categorieën met een bijbehorende kleur. Deze kaartjes waren weer gekoppeld aan het hersenspel dat zij hebben gespeeld.

De categorieën waarvoor de kinderen vragen hebben verzonnen bestonden uit:
Weetjes: Meerkeuze- of open vragen over de hersenen.
Onthoud het: Opdrachten waarbij iemand iets moet onthouden in een korte tijd.
Breinbrekers: Voorbeelden hiervan waren eigengemaakte rebussen.
Lijvig: Opdrachten waarbij je je lichaam of je zintuigen gebruikt.
Weetwoorden: Opdrachten zoals : “Verboden woord” waarbij de kinderen een themawoord kiezen en dit alleen mogen omschrijven zonder dit te zeggen.

Wij hebben genoten van de inzet van de kinderen en hoe goed zij bezig zijn geweest met het maken van hun eigen speelkaarten voor het “Hersenspel”. Doordat de kinderen zo goed met elkaar hebben samengewerkt hebben alle kinderen met plezier het “Hersenspel” kunnen spelen.

Groetjes uit Groep 7B

Nieuwe sporttenues!

De kinderen van Kindcentrum De Pleiaden doen aan heel veel sporttoernooien mee. De sporttenues worden dan ook intensief gebruikt en waren daardoor aan vervanging toe.

Dankzij de ouderbijdrage, die jullie als ouders betalen, hebben wij nieuwe sporttenues kunnen aanschaffen (bedankt ouders!!). Drie leerlingen, Roemer, Jirn en Lieke, hebben de tenues aangetrokken en hebben deze in alle klassen laten zien. De kinderen waren hier erg enthousiast over! Op de komende sporttoernooien kunnen de kinderen dus schitteren in de nieuwe sportoutfits!

Vreedzaam Blok 3 – We hebben oor voor elkaar

Na de Kerstvakantie starten we in alle groepen met blok 3 van Vreedzaam. Het doel van de lessen in dit blok is .

In dit blok stimuleren we de kinderen om ‘oor voor elkaar’ te hebben. De lessen gaan over communicatie, over ‘praten mĂ©t elkaar’ in plaats van ‘praten tĂ©gen elkaar’. De kinderen leren wat goed en slecht luisteren is.
In tweetallen oefenen de kinderen om naar elkaar te luisteren. De een vertelt, de ander luistert. Goed luisteren kan je zien aan oogcontact, knikken, actieve lichaamshouding en herhalen wat de ander zei.

De kinderen leren zich in een ander te verplaatsen. Ze leren dat het belangrijk is om goed naar elkaar te luisteren en duidelijk te zeggen wat je bedoelt. Dit voorkomt dat er misverstanden en conflicten ontstaan. Ze leren vragen stellen en samenvatten. Je laat daarmee zien dat je de ander goed begrepen hebt.

We bespreken met de kinderen dat mensen op verschillende manieren  naar dezelfde dingen kunnen kijken.  We spreken dan over het hebben van verschillende ‘gezichtspunten’. We kijken soms anders tegen dezelfde dingen aan, omdat we verschillende ervaringen en gevoelens hebben en omdat we uit verschillende gezinnen komen. Op deze manier leren we de kinderen met meningsverschillen om te gaan.

In de bovenbouw leren de kinderen argumenteren en debatteren. Hierbij gaat het om het verdedigen van een stelling, bijvoorbeeld ‘kinderen moeten op tijd naar bed’ of ‘iemand die pest moet streng gestraft worden’. In groep 8 leren de kinderen over cyberpesten en wat ze kunnen doen. Ze leren over verschillen in communiceren via sociale media en face-to-face.

Jarigen december!

In december is er weer een heel aantal kinderen jarig:

Dinsdag 3 december: Hailey – groep 4
Dinsdag 3 december: Roxxenna – groep 4
Woensdag 4 december: Tjeerd – groep 4
Donderdag 5 december: Abdimalik – groep 1/2A
Donderdag 5 december: Julia – groep 8
Donderdag 5 december: Jaxx – groep 3B
Zondag 8 december: Oday – groep 3A
Maandag 9 december: Alya – groep 3A
Dinsdag 10 december: Wiley – groep 8
Vrijdag 13 december: Lizzy – groep 5B
Vrijdag 13 december: Maylo – groep 3B
Zondag 15 december: Nikol – groep 1/2A
Woensdag 18 december: Keano – groep 5A
Donderdag 19 december: Jezebelle – groep 8
Vrijdag 20 december: Dani – groep 1/2B
Zaterdag 21 december: Aaliyah – groep 4
Zondag 22 december: Jivani – groep 1/2C
Zondag 22 december: Abdiladiif – groep 5A
Zondag 22 december: Aimee – groep 5B
Maandag 23 december: Jayson – groep 5A
Dinsdag 24 december: NoĂ© – groep 4
Dinsdag 24 december: Mohamed – groep 7A
Zaterdag 28 december: Jonah – groep 1/2C
Maandag 30 december: Jo’aiden – groep 3B
Maandag 30 december: Janiwar – groep 3A
Dinsdag 31 december: Lieke – groep 4

Alvast van harte gefeliciteerd allemaal!!

Informatie voor ouders over gebruik van persoonsgegevens LVS voor NCO

Beter onderwijs op onze school
Wij willen dat al onze leerlingen het beste onderwijs krijgen en goed voorbereid zijn op de toekomst. Daarom bekijken we de resultaten van onze leerlingen. Zo zien we hoe zij leren en of bepaalde groepen leerlingen extra hulp nodig hebben. Ook vergelijken we onze school met andere scholen om te kijken hoe goed we het doen.

Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs
Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO; www.nationaalcohortonderzoek.nl) gaat ons twee keer per jaar een rapport sturen. Hiermee kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren. Het NCO verzamelt ook informatie van scholen in heel Nederland voor wetenschappelijk onderzoek en om het onderwijs te verbeteren. Zo werken we samen aan goed onderwijs voor iedereen.

Welke gegevens worden gebruikt?
De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen naar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO). Dit is nodig voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen.

Voor de koppeling met het CBS moeten ook enkele gegevens van uw kind worden meegestuurd: het burgerservicenummer, geslacht en de geboortedatum. Dit gebeurt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het CBS gebruikt deze gegevens alleen voor de koppeling met de onderwijsdata van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Na deze koppeling worden de identificerende gegevens vernietigd. Het CBS zorgt ervoor dat de onderwijsdata veilig worden opgeslagen en dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor anderen. Onderzoekers kunnen dus niet zien wie het is.

Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling kunnen herkennen. Ook in de rapportages van het NCO kunnen wij nooit leerlingen herkennen. In openbare publicaties zullen leerlingen ook nooit herkenbaar zijn.

Bezwaar tegen het delen van gegevens?
Scholen mogen gegevens over taal en rekenen delen zonder dat ze daarvoor uw toestemming hoeven te vragen. Dit geldt ook voor de identificerende persoonsgegevens die hierboven zijn genoemd. Deze gegevens worden namelijk niet gezien als ‘bijzondere’ persoonsgegevens, zoals informatie over de mentale gezondheid van leerlingen. Omdat scholen volgens de wet hun onderwijs moeten verbeteren, mogen ze deze niet-bijzondere gegevens met anderen delen.

Als u bezwaar heeft tegen het gebruik van de gegevens van uw kind, kunt u dit laten weten aan de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet worden verstuurd.

Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens gelden strengere regels en moet u wel actief toestemming geven. Dit is nu niet aan de orde. Als er in de toekomst wel bijzondere persoonsgegevens worden verzameld voor het NCO, krijgt u hier apart bericht over.

Nieuwe leerlingen

In maart starten er weer nieuwe leerlingen bij ons op school.

14-04-2025 start Djayden in groep 1D
16-04-2025 start Lewis in groep 1D
06-05-2025 start Riley in groep 1D
06-05-2025 start Alexa in groep 1D

Alvast van harte welkom Djayden, Lewis, Riley en Alexa! We wensen jullie een hele fijne tijd op Kindcentrum De Pleiaden!

Wijzigingen doorgeven

De laatste tijd hebben wij gemerkt dat niet altijd de telefoonnummers van ouders up-to-date zijn. Wilt u wijzigingen in telefoonnummer of andere gegevens aan de leerkracht doorgeven? Wij kunnen dit dan in onze administratie aanpassen, zodat we u als ouders altijd kunnen bereiken wanneer er iets is.

Agenda

Donderdag 5 decemberSinterklaas! School tot 12:00uur
Vrijdag 6 decemberStudiedag! Alle leerlingen zijn vrij!
Maandag 9 december19:30uur MR
Dinsdag 10 decemberSwimming’s Cool – groep 7A en groep 7B
Maandag 16 december t/m vrijdag 20 decemberOuders mogen hun kind in school brengen
Dinsdag 17 decemberExcursie Nationaal Opera en Ballet – De Notenkraker en de Muizenkoning – groep 5A, groep 5B en groep 6
Donderdag 19 decemberSchool tot 12:00uur i.v.m. Kerstdiner!
Donderdag 19 december17:00 – 18:00uur Kerstdiner!
Vrijdag 20 decemberSchool tot 12:00uur i.v.m. Kerstvakantie!